Translate

dissabte, 11 de gener del 2014

1.2. Preliminars. Panoràmica monumental_BCN: Bellesa i Oblit

Barcelona: Bellesa i Oblit va sobre història i iconografía dels monuments de Barcelona. Fruit de l'eròtica del fracàs, el text va destinat als amants de Barcelona, sobretot aquells que viuen la ciutat entre l'orgull i el desencís.  

Preliminars té tres parts: a la primera es contextualitza el text; a la segona es presenten les "Limitacions" del llibre i, en aquesta tercera part, trobem una "Panoràmica monumental de Barcelona"

La ciutat que coneixem avui dia va començar a ser construïda després dels anys de les cremes de convents i la desamortització, als anys trenta del segle XIX. Deu anys després, es van començar dues obres titàniques: enderrocar les muralles de la ciutat i urbanitzar l’Eixample. 




Fora de muralla, els poblets que envoltaven Barcelona s’industrialitzaven, la població s’incrementava i la ciutat s’expandia. A la Barcelona industriosa, es van treure les forques i van venir les Exposicions, que s’esmeraran en dibuixar una ciutat moderna que s’emmirallava en les grans capitals europees.


La Barcelona Industriosa
Al segle XIX hi ha dos períodes diferenciats en la producció monumental. El primer el trobem durant la primera meitat de segle, quan la ciutat patia greus problemes d’abastament d’aigua. En la importància de fer arribar aigua a les fonts urbanes s’erigiren algunes fonts monumentalsA l’època, les fonts ara dites vuitcentistes, estaven dedicades a personatges mitològics o al·legòrics i les estàtues eren esculpides en pedra de Montjuïc pels millors artistes del moment. Un parell d’excepcions flagrants són el monument a Galceran Marquet que fou el primer de ferro colat i el del Geni Català, esculpit per marbristes italians.

El segon període el trobem als anys vuitanta del segle XIX com a conseqüència de la celebració a Barcelona de l’Exposició Universal de 1888, on l’art monumental sol presentar-se com a homenatge a personatges il·lustres tant històrics com contemporanis: esculpits amb gran solemnitat i acompanyats de representacions al·legòriques de llenguatge mitològic que descriuen els atributs dels personatges. Els materials més usats a finals del segle XIX són la pedra, el ferro, el marbre i el bronze.

D’altra banda, el barri medieval de la Ciutat Vella serà pulimentat i reorientat en un Barri Gòtic “amb ganxo” que culmina amb la construcció de la façana neogòtica de la Catedral. La va pagar de la seva pròpia butxaca el polític i empresari Manuel Girona: la façana actual va ser acabada al 1913 i ha estat recentment tan restaurada que sembla nova de trinca.

A principis del segle XX, l’antic camí de Jesús semblarà la seu d’un concurs d’arquitectura, i d’aquí, això de “La mansana de la discòrdia”. També es proposaran nous concursos de fonts decoratives de tall amable i, generalment treballades en bronze, que es disseminen per l’Eixample.

En plena dictadura de Primo de Rivera i en motiu d’una altra exposició, la Internacional de 1929, s’urbanitzarà la muntanya de Montjuïc integrant-la en el conjunt de la ciutat. S’emplenarà la muntanya d’escultures, palaus i pavellons, alguns edificis efímers i alguns indultats, com el Poble Espanyol. També en motiu d’aquesta exposició, finalitzarà, per fi, l’agonia de la Plaça de Catalunya que durava des de mitjans del segle XIX i que mereix un capítol apart.

Si bé els anys de la República van ser productius a tots nivells, la cosa va durar poc. Després de la Guerra Civil, sota la dictadura franquista, una prolífica producció es presentava improvisada i heterogènia: monuments a artistes estrangers, personatges de contes infantils, pallassos, eclesiàstics, generals i cavalls. I també escenes de caça i monuments al treball, a la cooperació, a la maternitat i al matrimoni. Molt "kitsch" tot plegat...

http://bcnporcioles.blogspot.com.es/
Als anys vuitanta del segle XX, una febre decorativa amb el lema: “Barcelona, posa’t guapa!” emprendrà certes activitats artístiques a la ciutat: sobretot es netegen façanes i es disseminen desenes d’escultures per la ciutat que, pretenent una imatge de modernitat, conformen un paisatge més conceptual. 

Per culminar aquesta gesta i tancar el segle, arriben els Jocs Olímpics del 1992 on es crea un nou port, s’urbanitza el que ara és la Vila Olímpica i es reestructura el paisatge de Montjuïc amb la construcció del Palau Sant Jordi, la Torre Calatrava, l’edifici de l’INEFC i el nou Estadi Olímpic. 

Pels Jocs es disseminen per la ciutat una cinquantena d’escultures i, per acabar-ho d’amanir i encetar segle, arriba el Fòrum de les Cultures al 2004, que no destacarà pels seus elements escultòrics. El Fòrum tindrà com a resultat el Parc Diagonal Mar i els seus edificis confrontants: un gran centre comercial, vivendes, hotels, apartaments i oficines. Al recinte del Fòrum, es desenvolupen avui activitats diverses: des de “la Feria de abril” fins al Primavera Sound passant per congressos de tota mena. 

A Barcelona, tot hi cap.


                 Vols seguir llegint una miqueta més sobre art públic i espai urbà? 
               El pròxim capítol es titula "Barcelona, la construcció d'una ciutat
            però si t'interessa més la història de l'escultura que la de l'urbanisme, 
                 et convido a conèixer una mica millor les fonts vuitcentistes

               O potser prefereixes tornar a l'Índex de Barcelona: Bellesa i Oblit



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada