Translate

dissabte, 11 de gener del 2014

1. Preliminars. Entenent l'art públic de Barcelona_BCN: Bellesa i Oblit

Ara fa cosa d'un any vaig escriure un llibre anecdòtic d'iconografia dels monuments de Barcelona dedicat als que, llavors, eren els meus companys de feina: el vaig escriure simplement per fer-els-hi el dia més agradable. I perquè m'encanta escriure sobre iconografia, és clar! Coses de la vida, avui el llibre forma part d'un projecte transmèdia de turisme cultural i economia col·laborativa anomenat BCN2a2 (Barcelona, Tu a Tu).

LA BARCELONA INSOSTENIBLE

Vaig treballar al Barcelona Bus Turístic durant quatre anys i, al segon, em vaig adonar que poca cosa realment sabíem els treballadors sobre l'art públic de la ciutat




Les empreses que gestionen el bus turístic tenen "la façana" més gran de Barcelona: poc es preocupen pel personal i per les eines de treball, per això el servei va com va...I és tota una pena que aquesta gent que tant prediquen la cultura, l'única cultura que fomentin sigui la de la por i la de la precarietat laboral. 

Aquests dies es parla molt del documental Bye Bye Barcelona, que apunta a la corrupció urbanística i a la pèrdua de l'espai urbà i de la qualitat de vida dels ciutadans de Barcelona. El documental, però, parla poc de les condicions laborals precàries que genera aquest turisme massiu...Sous baixos, contractes d'obra i servei, coaccions, economia submergida...

Dóna per un segon capítol. El tema del port donaria per un tercer i, així, anar sumant...Visc_a Barcelona, la ciutat de les façanes....



LA UTOPIA DE LA RESPONSABILITAT SOCIAL CORPORATIVA (RSC)

Com Turisme de Barcelona sempre feia un detall als treballadors del turístic per Nadal -una bufanda del Barça, per exemple-, vaig pensar en presentar el llibre a la direcció. Els vaig oferir el contingut i, fins i tot vaig trobar editor...Resumint: em van titllar d'utòpica i el llibre va deixar de tenir sentit...A més, Magma Cultura, l'empresa privada que gestiona el personal del turístic, va considerar prescindir dels meus serveis per haver fet fotos en unes vagues de TMB...Passen unes coses a Barcelona...

M'havia passat un any treballant al matí i escrivint a la tarda, de vegades fins ben entrada la matinada. Algun dia recordo haver somiat amb el monument a Colom, a qui dedico un capítol extens perquè ben s'ho val. I tot i que no són escultures solament, parlo també molt especialment de la plaça de Catalunya i dels Pavellons Güell perquè són espais summament interessants i visibles, però realment poc coneguts i profunds. 

Així doncs, pretenia jo treure la pols al mobiliari i escriure un llibre per fer menys rutinàries les voltes del bus dels que, durant molt temps, van ser els meus companys de feina i a qui m’hagués agradat regalar el llibre. En el seu defecte, però, aquesta és la meva manera de fer-els-hi arribar el contingut. Heus aquí, doncs, l'Índex de Barcelona: Bellesa i Oblit

A les següents línies hi trobareu l'estructura bàsica del text, que es presenta en més profunditat a les Limitacions dels Preliminars, així que...si voleu passar directament al pròleg, cliqueu aquí


PARTS DEL LLIBRE

1. La primera part la conformen els dos primers capítols a mode d'introducció:

Preliminars es delimita el discurs i es presenta una panoràmica històrica dels monuments de la ciutatBarcelona: la construcció d’una ciutat, es posa en relleu la particular morfologia de la ciutat que, sens dubte, ha condicionat la seva pròpia història. 

2. La  segona part del llibre és també el seu cos: sense perdre de vista el context històric, allà es presenten alguns dels monuments més representatius de la ciutat i la seva simbologia iconogràfica. El cos, alhora, es divideix en dues parts:

a) La primera d’elles abarca el segle XIX i, la segona, fins als anys 30 del segle XX. Tot i que el punt de mira de la dissertació és més aviat centrat en les representacions escultòriques de caire monumental, he dedicat un capítol a part a El Jardí de les Hespèrides, que tanca el primer cos del tercer capítol i també el segle XIX. L’he triat per la seva especial complexitat, bellesa, funcionalitat, riquesa iconogràfica i ignomínia.

http://ca.wikipedia.org/wiki/Ibers
b) Al segon cos de la segona part trobem un principi de segle XX convuls, molt condicionat pel context imperant i que, a nivell artístic, culminarà en l’Exposició Internacional de 1929. També aquest segon cos presenta, al final, un capítol a part -i més extens-, en aquest cas dedicat a L’agonia de la plaça de Catalunya.

3. La tercera i última part del llibre és un farcit artístic, una degustació. Aprofitant les clàssiques rutes turístiques urbanes, passejarem entre la bellesa i l’oblit, visitarem i rememorarem el que hem anat veient fins ara amb capítols anecdòtics on es presentaran moltes altres obres que configuren l’entramat urbà del nostre riquíssim art públic.

Les obres que es presenten en aquest últim capítol seran, majoritàriament, les exposades a la via pública durant el Porciolisme, és a dir, des del franquisme fins als Jocs Olímpics. Tot el seu conjunt, es presenta heterogeni tan per la seva diversitat d’estils com per la seva dispersa simbologia.

Així doncs, pretenent un diàleg fluït amb la ciutat i les seves obres, ens aproximarem al llenguatge iconogràfic d’alguns monuments per tal que sigui Barcelona mateixa qui, a través del seu entelat paisatge monumental, ens expliqui la seva pròpia història. 


Gràcies per llegir aquesta introducció. Si vens de l'Índex de Barcelona: Bellesa i Oblit passa directament al pròleg "Pels amants de Barcelona". Si vols saltar-te el pròleg però vols saber com s'estructura el text en profunditat, et convido a llegir les Limitacions dels Preliminars. Si vols passar de les Limitacions i del Pròleg, ves directament a la Panoràmica monumental de Barcelona.


----------- Actualització (26 d'abril 2014): Fa temps que penso que la tercera part, al ser més dinàmica, mereixeria certa interactivitat però no tenia les eines. Aviat tindré a disposició un software per elaborar rutes gamificades amb el que confeccionaré aquesta tercera part del llibre en forma d'aplicació per a dispositius mòbils. Tot plegat, és part d'un projecte transmèdia de turisme cultural. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada