Translate

dimarts, 11 de febrer del 2014

3.2.1. De la història al mite (I): Hèrcules i la mitologia fundacional de Barcelona

Un dels llegendaris fundadors de la ciutat és el mitològic Hèrcules i la seva Barca nona, la novena barca que, segons la mitologia fundacional, va naufragar a les costes de la muntanya de Montjuïc.

Associat al Melqart fenici, el culte a Hèrcules fou de gran importància a les costes mediterrànies durant l’antiguitat i es van erigir molts temples en el seu honor. Val a dir que sembla que això d’Hèrcules és més aviat un sobrenom, un títol, com “Duce” o “Kaiser” i que a l’antiguitat, hi havia reis que adoptaven aquest títol. De fet, molts historiadors, quan es refereixen a la fundació de Barcelona per Hèrcules, no li atribueixen a l’heroi mitològic registrat pels grecs a partir del segle VIII ANE sinó a un personatge històric del segle XVIII ANE, un tal Hèrcules Libi que va venir d’Egipte.



Hèrcules, mitològic o no, tebà o libi, grec o egipci, sens dubte ha deixat una forta petjada a la cultura dels pobles del Mediterrani. Barcelona, per exemple, és plena de referències a Hèrcules: al costat del carrer Paradís trobem el carrer d’Hèrcules, tot i que comenta l’historiador Jeroni Pujades al 1609 que al carrer Paradís se li deia d’Hèrcules

No oblidem que la ruta hercúlia era en temps remots el que des dels romans és la Via Augusta. També Antoni Gaudí va dedicar una font a l’heroi al Palau Reial de Pedralbes i la concepció dels Pavellons Güell són una clara al·lusió als treballs d’Hèrcules. 


Per arrodonir, del segle XVI es conserva una inscripció a la façana mutilada de l’Ajuntament, tocant a l’actual carrer d’Hèrcules, on s’indica “Barcino ab Hercule condita”, és a dir, “Barcelona, fundada per Hèrcules”. I després de les excavacions efectuades per l’arquitecte Antoni Celles al que havia estat nombrat temple d’August, el renombrat arquitecte corregia el títol de la memòria del temple titulant el manuscrit: “El Colosal Templo de Hércules que se halla en Barcelona”.

Fora de la ciutat trobem referències incomptables a l’heroi, des de Cadis fins a Llívia, a Ses Illes, i des de la Península Itàlica fins a l’antiga Fenícia que avui formen Israel, Síria i el Líban, la vetusta terra de Canaan.

A l’actual Italia trobem Herculà i ciutats anomenades Heracleòpolis –la ciutat d’Hèrcules-, a les rodalies de l’antiga Tebas egípcia, a les costes de l’antiga Alexandria i a Creta. Del que es dedueix que probablement alguns personatges destacats de l’antiguitat adorats com a déus per ser reis o governants, mica en mica van configurar amb les seves gestes les llegendes que es transmeteren per tradició oral des de temps immemorables i que, com si del joc del telèfon es tractés, en uns mil anys de “boca a boca”, es van magnificar i reestructurar en el que avui, a les costes del mediterrani, coneixem com a mitologia grecollatina i que conforma la base del nostre imaginari amb els nostres monstres marins, gegants de tres caps i homes amb una força sobrehumana.

Els poetes i historiadors van començar a posar per escrit els mites i les cosmogonies de l’antiguitat cap al segle VIII ANE i estudis més recents, a partir de la febre arqueològica de mitjans del segle XIX, han revelat la consistència històrica de personatges que fins ara es creien llegendaris. El temps dirà...

Si t'interessa llegir més sobre Hèrcules, segueix al segon subcapítol titulat "La glòria d'Hera i la iconografia hercúlia". Potser, però, t'interessa més el capítol 4 que parla de L'Exposició Universal de 1888. O t'estimes més consultar l'Índex de Barcelona: Bellesa i Oblit?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada