Barcelona: Bellesa i Oblit va sobre història i iconografía dels monuments de Barcelona. Fruit de l'eròtica del fracàs, el text va destinat als amants de Barcelona, sobretot aquells que viuen la ciutat entre l'orgull i el desencís.
Aquest cinquè capítol és un monogràfic sobre "El Jardí de le Hespèrides" de Barcelona, executat per Gaudí a finals del segle XIX. Aquest "jardí" són els Pavellons Güell de l'Avinguda de Pedralbes.
Per Cadis ubicaven els grecs el mitològic Jardí de les Hespèrides. El situaven per la Península Ibèrica perquè era la terra coneguda més occidental, per on el sol es ponia. Més enllà del Jardí i de les columnes d’Hèrcules, a l’època, només hi havia Terra Incògnita i el Mare Tenebrosum. A la Península, també ubicaven els antics grecs l’Hades, l’infern. Les Hespèrides eren unes nimfes encarregades de cuidar un arbre que donava com a fruit unes preciades pomes d’or. El jardí on hi havia l’arbre era custodiat per Lladó, un drac de cent caps que no dormia mai.
Per Cadis ubicaven els grecs el mitològic Jardí de les Hespèrides. El situaven per la Península Ibèrica perquè era la terra coneguda més occidental, per on el sol es ponia. Més enllà del Jardí i de les columnes d’Hèrcules, a l’època, només hi havia Terra Incògnita i el Mare Tenebrosum. A la Península, també ubicaven els antics grecs l’Hades, l’infern. Les Hespèrides eren unes nimfes encarregades de cuidar un arbre que donava com a fruit unes preciades pomes d’or. El jardí on hi havia l’arbre era custodiat per Lladó, un drac de cent caps que no dormia mai.
El Jardí de les Hespèrides era propietat de Tetis i
aquesta el regalà a Hera per les seves noces amb Zeus, espòs i germà. Tetis és
una titànide, germana de Cronos (Saturn) i, per tant, tieta de Zeus i Hera. A
les terres de ponent, a la casa de Tetis, arriba cada vespre l’Àuriga solar. En
realitat, Zeus estava enamorat de Tetis però sabia que, del fruit de la seva
unió, naixeria aquell que el destronaria. I així, Zeus es va casar amb la seva
germana Hera, que matava el temps fent la vida impossible a les amants i els
fills bastards de Zeus, especialment a Heracles. I d’aquí, entre altres coses, que
en l’imaginari cristià s’associï el Jardí de les Hespèrides amb la idea de
paradís: amb dones, pomes, serps i enganys.
Cap a mitjans del segle XIX, Joan Güell adquireix unes
masies als terrenys que avui conformen la zona universitària, des del Palau
Reial i els pavellons Güell fins al Camp Nou i des dels límits de la ciutat
fins aproximadament al que ara és la plaça Pío XII.
Joan Martorell, mestre de Gaudí, construeix un palauet
indià on ara hi ha l’edifici del Palau reial. Dins dels jardins del palau Gaudí
va erigir una font dedicada a Hèrcules. Al 1918, Eusebi Güell, fill de
l’empresari i polític Joan Güell, és nomenat comte de Barcelona i, en
agraïment, regala el palauet a la Corona. L’actual Palau reial de Pedralbes tenia
que ser la residència a Alfons XIII, però amb la República del 1931,
l’Ajuntament hi munta el Museu d’Arts Decoratives i, a la Dictadura, Franco fa
del palauet la seva residència barcelonina, que més que un palau, semblava el
Pentàgon.
Els pavellons Güell, construïts entre 1884 i 1887, són la
primera obra monumental gaudiniana. L’arquitecte compensa la senzillesa dels
materials amb un estudiat ús del color i, a més de l’elegància decorativa,
l’estructura presenta noves solucions estructurals d’arcs diafragmàtics entre
voltes parabòliques. L’obra no només fou bella i funcional sinó una novetat
arquitectònica revolucionària a l’època.
Tocant a l’avinguda de Pedralbes, en els terrenys del que
avui és el Palau reial, Antoni Gaudí, amic d’Eusebi Güell, construeix les
cavallerisses de l’antic palauet indià entre 1884 i 1887. Pocs anys abans,
Jacint Verdaguer, havia dedicat L’Atlàntida al seu amic Antonio López,
sogre d’Eusebi Güell. A la mort de l’empresari, Eusebi encarrega a Gaudí un
edifici en homenatge al seu sogre i el geni de Reus, per concebre la seva obra,
es va inspirar en el cant segon de L’Altàntida
i en els treballs d’Hèrcules.
En el seu cinquè treball, l’heroi grec havia de netejar,
en un dia, uns estables que havien tingut tres mil caps de bestiar i feia
trenta anys que ningú netejava. Fent servir el seu enginy i la seva força,
Hèrcules, per netejar-los, va desviar un riu. D’aquí, les cavallerisses dels
pavellons Güell que, en realitat, són una metàfora de l’obra titànica d’Antonio
López, que va construir un imperi.
El treball de les cavallerisses va ser invalidat i
Hèrcules en va haver de fer un altre: anar a buscar tres pomes d’or al Jardí de
les Hespèrides. I així, Gaudí recuperà el cant segon de L’Atlàntida, titulat justament L’Hort
de les Hespèrides, on Verdaguer interpreta lliurement les peripècies de
l’Heracles grec, que anomena Alcides. En el pilar dret de la porta dels
pavellons Güell trobem l’arbre dels fruits d’or. Sorprenentment, l’arbre està
fet d’antimoni, un material molt tòxic, poc comú i molt venerat pels
alquimistes.
Una obra cabdal de la alquímia, de principis del segle
XVII, es titula justament “Currus Triumphalis Antimonii”, el carro
triomfal de l’antimoni. L’autor fou l’alquimista i monjo benedictí Basilius
Valentinus, que creia que l’antimoni era un remei per a totes les malalties.
Estudis contemporanis han confirmat els experiments de Valentinus i,
l’antimoni, seguint unes precises manipulacions, deixa de ser tòxic i es
converteix en un remei molt eficaç per a moltes coses. Ja ho diu el refranyer:
“la dosi fa el verí”.
Els textos
d’alquímia, però, no són de fàcil interpretació ja que, per qüestions
d’hermetisme, al llenguatge alquímic, es codificava la manipulació dels metalls
en clau mitològica i, de vegades, molt críptica.
El símbol de l’antimoni sembla que representa els quatre
elements que se sostenen per l’esfera, que simbolitza el cercle de la vida, la
naturalesa, el món. Per això, en astronomia, aquest símbol és el del planeta
terra. Si capgirem el símbol, n’obtenim un altre, “el mirall de Venus”, que
avui associem amb el símbol femení per excel·lència.
Aquest símbol també el trobem vinculat a la iconografia
egípcia on l’anj, símbol de la vida,
era associat al déu “terrissaire” Jnum, “el que modela”, manifestació de Ra a
la posta de sol, on els grecs situaran el jardí de les Hespèrides. Jnum crea
l’humà i li posa l’anj al front per
donar-li la vida.
Al misticisme judaic, un símbol i una lletra perduts
permetien donar la vida. L’anj egipci
es vincularà al caduceu d’Hermes i les dues serps enroscades, que també és
relacionat amb el distintiu farmacèutic per excel·lència: la copa envoltada per
una serp.
Hermes, protector de Dionís, déu vital romà associat a la
fertilitat, la primavera, la vida; el caduceu, símbol de poder; i les serps, la
saviesa, la regeneració. Amb tota aquesta parafernàlia sígnica, Gaudí,
summament místic, sembla pretendre l’apoteosi d’Antonio López, el venerat sogre
del seu mecenes i amic.
Els fruits d’or al jardí de Verdaguer són una metàfora de
les riqueses del primer marquès de Comillas i estan simbolitzades per taronges
enlloc de pomes. A la iconografia pictòrica renaixentista les taronges són símbol de
riquesa, com és el cas dels Arnolfini. També eren conegudes com "les pomes d'Adam", però el pecat se santificava amb el matrimoni cristià. A la versió del mite del jardí de Verdaguer, Alcides roba
les pomes del jardí ell mateix. Diu Verdaguer al cant segon:
“Mes cal (açó li deya socavantli una
fossa)
cal que, per ferli oferta plasent, del taronger
que entre esmeragdes mostra sa fruyta d'or més rossa,
cal que, per ferli oferta plasent, del taronger
que entre esmeragdes mostra sa fruyta d'or més rossa,
n’arribes de puntetes lo cimeral á haver”
Sota del taronger i just
al costat de la porta, dins d’un octògon, hi ha una “G” decorada amb motius florals que al·ludeixen al prestigiós
certamen on Verdaguer va guanyar el premi per la seva Atlàntida, els Jocs Florals. La “G”, evidentment, marca territori i potser també és la lletra que la
tradició judaica diu que, junt amb el símbol, potser l’antimoni, es pot donar
la vida. Per on entraven els carros de cavalls, trobem una porta de ferro
forjat en forma de drac: és Lladó, el guardià del jardí, originàriament
policromat.
El seu cos dibuixa les
constel·lacions del Drac i d’Hèrcules i, la cua, la de l’Óssa Menor, l’estrella
més brillant de la qual és Polaris, gairebé 2500 vegades més lluminosa que el
sol i que es situa a més de 400 anys llum de la Terra. I perquè no hi hagi cap
dubte al respecte del traç de l’Óssa, Gaudí n’assenyala les estrelles amb boles
de punxes.
El mànec de la porta és
la pota davantera del drac i es movia amb una sèrie de corrioles. En paraules
de Joan Bergós: “(…) la boca oberta
amenaçadora, les ales i les potes ungloses; una d’aquestes es
mou espantosa quan es fa girar la porta, puix que això tensa una cadena que
actua sobre la palanca”.
El traç de la pota
davantera correspon, amb pulcritud, a la genuflexió representada a la constel·lació
d’Hèrcules. I amb la genuflexió, la reconciliació amb Hera i l’ascensió a
l’Olimp, al paradís, per tota l’eternitat. Al seu onzè treball, Hèrcules va ser
enviat a agafar tres pomes del Jardí les Hespèrides, que havia estat el regal
de noces de Tetis a Hera, l’eterna perseguidora d’Hèrcules.
Ningú sabia on era el
Jardí i Hèrcules va navegar en direcció ponent per les illes del Mediterrani,
matant gegants i monstres. Finalment, l’heroi troba Nereu, que tot ho sap i en
tot es transforma. El captura fins que aquest li diu on es troba el jardí.
De camí cap al jardí,
Hèrcules allibera a Prometeu i, aquest, en agraïment, aconsella a Hèrcules
trobar Atles per tal que recollís les pomes per ell perquè creia que les
Hespèrides eren les seves filles. Prometeu va robar el foc de l’Olimp i el va
donar als humans: d’aquí el seu càstig, que una àliga, símbol de Zeus, li mengi
el fetge un dia rere l’altre. A l’època ja devien saber que si secciones un
tros de fetge, les cèl·lules hepàtiques es reprodueixen fins a tornar-li al
fetge la seva mida habitual. (A la imatge, Atles a l'esquerra i Prometeu a la dreta).
Atles fou un tità que va
combatre contra el victoriós Zeus i aquest el va castigar a sostenir eternament
el món sobre les seves espatlles. “Aguanta’m
un momentet la volta celest i et vaig a buscar les pomes”, digué Atles a
Hèrcules lliurant-se així del seu càstig. Quan va tornar amb les pomes, Atles
no va voler tornar a sostenir el món sobre les seves espatlles i Hèrcules, que
no només era fort i valent, sinó astut, li diu a Atles que s’està molt rebé
aguantant el món i que n’està tant content, però “deixa’m lligar-me les cintes del cap millor per tal d’estar més
confortable..”
I fruit de l’engany,
inspirat potser per Hermes, Atles continuà sostenint el món sobre les seves
espatlles i Hèrcules aconseguí les pomes d’or del Jardí de les Hespèrides
mentre Zeus es meravellava del seu fill des de l’Olimp.
Segons l’arquitecte Joan
Bassegoda i Nonell, a la finca s’hi representen també les Hespèrides, el càstig
de les quals fou ser convertides en arbres: un salze, un pollancre i un om, els
arbres que decoren els jardins dels
Pavellons Güell.
També l’Hera implacable
està representada a les parets de l’edifici. La deessa tenia a les seves ordres
el monstre Argos, que tenia cent ulls. Mort Argos, Hera col·loca els ulls del
monstre a la cua d’un paó, que a partir de llavors, aquest animal està vinculat
a la vigilància i és un atribut d’Hera. En un to cremòs, la
façana dibuixa, curiosament, “els ulls dels paons”.
La porta per la que
entraven les persones a la finca de la família Güell era més avall, baixant per
l’avinguda de Pedralbes direcció l’actual Diagonal.
El mànec de la porta té
forma de drac que sosté una clau i, a sobre de la porta, la inscripció resa: Hortus Hesperidum. Però per aquesta
porta ja no hi passa mai ningú: és sempre tancada i dóna a l’aparcament de la
UB.
ACTUALITZACIÓ (29 abril 2014): Fins aquí arriba el contingut que he publicat al blog sobre el llibre d'iconografia que vaig escriure pels meus excompanys del bus turístic i que vaig titular "Barcelona: Bellesa i Oblit". El contingut que no està publicat al blog serà reciclat per elaborar rutes culturals gamificades. Fins i tot, potser, es publica en paper. Tot plegat, forma part d'un projecte transmèdia de turisme cultural anomenat BCN2a2 (Barcelona, Tu a tu).
ACTUALITZACIÓ (29 abril 2014): Fins aquí arriba el contingut que he publicat al blog sobre el llibre d'iconografia que vaig escriure pels meus excompanys del bus turístic i que vaig titular "Barcelona: Bellesa i Oblit". El contingut que no està publicat al blog serà reciclat per elaborar rutes culturals gamificades. Fins i tot, potser, es publica en paper. Tot plegat, forma part d'un projecte transmèdia de turisme cultural anomenat BCN2a2 (Barcelona, Tu a tu).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada